Kan den som söker skilsmässa samtidigt begära en betänketid på 6 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns situationer där lagen föreskriver att man ska tillämpa betänketid vid skilsmässa (5 kap. 1 § ÄktB). Dessa är följande:

- om någon av makarna varaktigt bor med eget barn under 16 år som denne har vårdnaden om,
- om bara ena maken vill skiljas eller
- om båda makarna begär det.

Om bara du ansöker om skilsmässa och din make inte vill skiljas ska skilsmässan föregås av betänketid med hänsyn taget till din make (5 kap. 2 § ÄktB). Om ni gör en gemensam skilsmässoansökan kan ni tillsammans begära betänketid på sex månader, likaså om någon av er bor tillsammans med eget barn under 16 år.

Om du ensam lämnar in en skilsmässoansökan kan du inte begära betänketid. Betänketid kommer dock att tillämpas om ni bor med barn under 16, ni ansöker gemensamt och begär betänketid eller om din make inte vill skiljas.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Ställ gärna en kommentar här nedan om du undrar något mer kring svaret.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare