FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/12/2020

Kan chefen schemalägga mig hur som helst?

Hej.

Jag har nyligen gått ner i tid hos min arbetsgivare sedan några år tillbaka pga heltidsstudier. Jag har avtal på hur många timmar jag jobbar hos denna arbetsgivare och har under hela perioden varit förlagt till helgen. Det är en överenskommelse jag har med chefen som tog beslutet och finns endast skriftligt på sms. Jag har nu fått ny chef som schemalägger mig på fredagar vilket inte alls funkar då jag har lektioner mån-fre 8-17 vilket denne även vet om. Kan nya chefen schemalägga mig hur hen tycker det passar och endast ta hänsyn till antalet timmar eller finns det något som reglerar hur arbetstiden ska kunna kombineras ihop med studier?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din chef med rätt kan schemalägga dina timmar enligt vad som passar hen bäst själv.

Eftersom arbetsgivaren leder och fördelar arbetet så ingår det i chefens befogenheter att schemalägga arbetstiden. Det finns dock vissa andra begränsningar här, bl.a. att den ordinarie arbetstiden inte får överstiga 40 h/v samt att arbetstagaren måste få minst 11 timmars sammanhängande dygnsvila.

Så länge som din chef håller sig inom dessa gränser samt vad som står i ert kollektivavtal (om ni har ett sådant) så är det dennes rätt att förlägga arbetstiden utifrån vad som passar hen bäst.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare