FrågaFAMILJERÄTTAdoption14/04/2017

Kan biologisk förälder stoppa adoption?

Hej. Jag har en son på snart 19 år som inte har och inte vill ha någon som helst kontakt med sin biologiska pappa. Min man (gifta sedan 04) har funnits i sonens liv och varit som en pappa för honom sedan han var 9 månader gammal. Sonen ser honom som sin riktiga pappa och vill bli adopterad av honom. En önskan som han haft sedan han var omkring 5 år.

Trots att den biologiska pappan och sonen inte har någon kontakt idag så är vi säkra på att han kommer att emotsätta sig en adoption. Sonen är ju myndig. Får han bestämma själv eller måste man gå på biopappans vilja?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din son är myndig krävs inte samtycke från den biologiska fadern. Han får alltså bestämma själv om han vill bli adopterad av sin styvpappa eller inte. Däremot är tingsrätten skyldig att ta kontakt med den biologiska fadern för att inhämta hans åsikt i frågan, detta görs bland annat för att en adoption kan påverka arv-och testamentesfrågor. Den biologiska pappan kan dock inte stoppa adoptionen.

Reglering om adoption kan du hitta i föräldrabalkens 4:e kapitel.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare