Kan barnets pappa hindra att jag åker på utlandssemester med våra barn?

Hej!

Jag och min fd sambo har gemensam vårdnad om våra två barn (2 och 3 år gamla) men jag är boendeförälder och enligt gällande beslut har pappan umgängesrätt varannan helg.

Det kan bli fråga om ökat umgänge, upp till växelvis, om jag som planerat flyttar närmre pappan, men jag är fortfarande boendeförälder.

Jag har nu träffat en man som bor i England, och barnens pappa vill hindra mig från att ta med barnen och besöka honom. Vi pratar alltså korta resor, kanske en långhelg upp till en vecka några gånger per år. Kan pappan hindra dessa besök och i så fall på vilka grunder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Frågan rör vårdnad av barn vilket regleras i Föräldrabalken (FB).

Vårdnad
Eftersom ni har gemensam vårdnad ska beslut om barnets personliga angelägenheter fattas tillsammans (6 kap 13 § FB). Det innebär att beslut som huvudregel inte får fattas ensamt av en förälder. Eftersom du är boendeförälder är det dock nödvändigt att du ensamt kan besluta om den dagliga omsorgen. Till den dagliga omsorgen har kortare utlandsresor räknats in vilket innebär att du ensidigt kan fatta beslut om kortare resa till England. Hur många dagar du kan vara borta är inte definierat i lagen men ett par dagar borde vara okej utan pappans godkännande så länge inte umgängesrätten kränks.

Utgångspunkten i umgängesrätten är att det är barnet som har rätt att umgås med en förälder de inte bor med. Ni har som föräldrar ett gemensam ansvar för att barnets behov av umgänge så långt som möjligt tillgodoses (6 kap 15 § FB). Du nämner i frågan att pappan enligt beslut har umgängesrätt varannan helg. Huruvida du har rätt att åka bort en vecka är därmed oklart och jag rekommenderar att du och barnets pappa försöker komma överens om en lösning som båda är nöjda med.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare