Kan avtal hävas vid utebliven faktura?

Hej. Sitter med en privatleasing av en bil som vi hämtade ut i Januari. Har fortfarande efter drygt 2 månader inte fått någon faktura. i avtal står det att det att betalningsintervallen är månadsvis. och i det finstilta att leasingtagaren ska betala leasingavgiften i förskott varje månad och vara tillhanda vid förfallodatum. Är detta är ett avtalsbrott från deras sida att de inte fakturerat enligt avtal? Är det i sånna fall skäl nog för mig att häva avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med tanke på att du är en konsument i lagens mening tillämpas konsumentköplagen 1:1 (KkL).

Av vad jag förstått så har du och säljaren kommit överens om ett förfallodatum för när betalningen ska vara tillhanda. Av den anledningen uppkommer en skyldighet att betala det pris som avtalats, oavsett om du fått en faktura eller inte enligt KkL 36 §.

Det är svårt att bedöma om detta är ett avtalsbrott, eftersom jag inte vet vad ni avtalat utöver detta. Mitt råd till dig är därför att kontakta säljaren och berätta att du inte fått någon faktura. I värsta fall kan det hända att du får en påminnelseavgift som du blir skyldig att betala trots utebliven faktura, se 4 § lagen om inkassokostnader.

Hävning av avtal kan endast ske om avtalsbrottet har en väsentlig betydelse t.ex. om det är fråga om en skada för din del. Härav är en utebliven faktura inte av väsentlig betydelse och därför kan du troligtvis inte häva avtalet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare