Kan arvsskifte vänta?

Hej,

Våran pappa ( jag och min systers pappa) gick bort för en tid sen. Min syster har under ca 10 års tid plockat ut i pappas löner, pension pengar , och efter att jag fått ut av banken kontoutdrag efter hans frånfälle så är det nära miljonen kronor som är borta enl kontoutdrag och fick rådet av banken att polisanmäla detta för bedrägeri och det gjordes i Juli månad i år. Min fråga är hur det blir med arvskiftet då inte polisutredningen är klar ? vill ju inte skriva på något innan allt är klart med utredningen , kan arvsskiftet vänta tills utredningen är klar? Bouppteckningen gjordes i september och där togs detta upp som bilaga.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om skifte av arv finns i Ärvdabalkens (ÄB). Lagen ställer dock inte upp något generellt krav på när arvsskiftet senast ska göras. Det är upp till dödsbodelägarna.

Det finns dock några undantag när arvsskiftet måste ske inom en viss tid. Om en av dödsbodelägarna är omyndig så ska denned förmyndare se till att arvsskiftet görs snarast, 15 kap. 2 § Föräldrabalken. Vidare måste dödsboet skiftas inom 4 år (börjar räknas vid slutet av året då dödsfallet inträffade) om boet innehåller en jordbruksfastighet. Detta beror på att fastigheten är taxerad som en lantbruksenhet, 18 kap. 7 § ÄB.

Förutsatt att de två undantagen ovan inte gäller i ditt fall så kan du invänta polisutredningen innan arvsskiftet då tidpunkten för det bestäms av dödsbodelägarna. Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars får du ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare