Kan arv räknas med i bodelningen?

Min make ansökte om skilsmässa för ca 1 mån sedan. Det är 6 månaders betänketid då jag efterfrågade det. Min fråga

Efter en långdragen boutredning så får nu maken ut sin arvslott ett kapital som ej är gåva eller testamente. Vi har inga äktenskapsförord.

Har jag rätt att dela dessa avspeglar vid bodelning som sker tidigast Oktober?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När bodelning ska ske på grund av skilsmässa ska den ske med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2 § Äktenskapsbalken). I ert fall innebär det att om din make erhöll arvet innan ansökan om skilsmässa är det giftorättsgods som ska ingå i bodelningen. Har han erhållit arvet efter ansökan om skilsmässa ska det inte ingå. Bodelningen utgår från vem som ägde vad den dagen ansökan om skilsmässa inkom till domstolen, inte eventuella förändringar därefter.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare