Kan arbetsgivaren säga upp en provanställning hur som helst?

Hej! Jag har en provanställning,ikväll ringer min chef upp mig och sager att han vill avsluta min prov anställning. Till saken är det att en annan kom in efter min provanställning. En som jobbar på företaget har varit tjänstledig och kommer tillbaka, därav att det blir en man för mycket. Har min chef gjort rätt. Osäker om det finns kollektiv avtal.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du funderar över på vilket sätt som arbetsgivaren kan säga upp en provanställning. Det framgår dock av din fråga att du är osäker på om det finns ett kollektivavtal eller inte. Frågan om uppsägning av en provanställning på kollektivavtal regleras av det gällande kollektivavtalet. Eftersom du varken vet om det finns ett sådant eller inte, och inte heller vilket kollektivavtal det i så fall skulle vara, så kommer jag inte kunna besvara din fråga utifrån det. Jag kommer därför i mitt svar nedan att utgå från att det inte finns något kollektivavtal. Då regleras frågor om anställningar och anställningsskydd i lagen om anställningsskydd (LAS). Det är dock fortsatt viktigt att du i första hand tar reda på om det finns ett kollektivavtal eller inte, eftersom ett sådant kan göra att mitt svar nedan inte gäller för dig och din provanställning.

En provanställning ska som utgångspunkt inte sträcka sig över mer än sex månader (6 § LAS). Arbetsgivaren har dock rätt att avsluta provanställningen i förtid, det vill säga innan de sex månaderna passerat, förutsatt att detta inte avtalats bort i ditt enskilda anställningsavtal (6 § tredje stycket LAS). Om en provanställning avslutas i förtid finns inga regler om uppsägningstid utan man kan behöva gå direkt på dagen. Arbetgivaren behöver inte grunda uppsägningen på sakliga skäl (vilket krävs för andra anställningar) och behöver egentligen inte ange några skäl alls till arbetstagaren. Det innebär att det inte spelar någon roll att det kommit en annan provanställd efter dig. Sammanfattningsvis så stämmer det alltså att din arbetsgivare har rätt att ringa upp dig och avsluta din provanställning på det sätt som framgår av din fråga.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare