Kan arbetsgivaren avskeda eller säga upp mig för att jag är misstänkt för brott?

Hej jag är misstänkt för narkotikabrott och sk befinna mig i tingsrätten den xxx kan jag bli avskedat för detta om jag säger att jag behöver var ledig för att jag sk till xxx tingsrätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej, du kan inte bli avskedad för att du är misstänkt för brott och därmed ska på rättegång. Avskedande, det vill säga att du omedelbart skiljs från din anställning utan uppsägningstid, kan bara komma i fråga om du grovt har åsidosatt dina åligganden mot arbetsgivaren (18 § lagen om anställningsskydd). Avskedande förekommer sällan och sådant som kan nå upp till kravet på grovt åsidosättande av åligganden mot arbetsgivare är sådant som att till exempel förskingra arbetsgivaren eller misshandla någon på arbetsplatsen.

Du kan inte heller bli uppsagd. För att bli uppsagd krävs saklig grund (7 § lagen om anställningsskydd). I ditt fall skulle det handla om personliga skäl som anledning till uppsägning. Det är en bedömning från fall till fall, angående vad som anses som saklig grund för uppsägning av personliga skäl. Det finns emellertid vissa riktlinjer som Arbetsdomstolen kommit med, så kallad praxis.

I ditt fall är det emellertid helt klart att det inte finns saklig grund. Du är bara misstänkt, och att vara misstänkt för brott ger inte någon anledning till att bli uppsagd. Bara för att du är misstänkt betyder det inte att du är skyldig eller att du över huvudtaget kommer att dömas. Även om du skulle dömas, bör det inte utgöra saklig grund. Huvudregeln, enligt praxis, när det gäller brott som inte har någon koppling till arbetet är nämligen att brottet inte anses utgöra saklig grund.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare