Kan arbetsgivaren återanställa tidigare anställd när denne redan anställt mig?

Hej, jag blev erbjuden en fast anställning då den som hade tjänsten hade sagt upp sig. Idag 6 dagar innan jag skulle börja min nya fasta tjänst så kommer arbetsgivaren och säger att den förre anställda har ångrat som uppsägning. Det har gått ca 4,5 vecka seden hen lämnade in sin uppsägning.

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fundering.

Jag tolkar det som att du undrar om du fortsatt kan göra din rätt till anställningen gällande.

Kan man ångra uppsägning?

Jag förstår det som att den som innan haft tjänsten sagt upp sig helt och sedan efter ca en månad ångrat sig.

Arbetsgivaren har generellt ingen skyldighet att återanställa arbetstagaren när denne ångrar sin uppsägning, det finns dock undantag för denna huvudregel.

Om arbetsgivaren provocerat arbetstagaren till att säga upp sig i affekt har arbetstagaren rätt att ångra sin uppsägning. Arbetstagaren har inte rätt att ångra sig hur länge som helst när arbetsgivaren provocerat fram en uppsägning utan regeln avser att göra det möjligt att ångra sig när känslorna fått lägga sig lite. En sådan möjlighet bör därför inte kunna nyttjas efter ungefär en månad.

Ett annat undantag är om arbetstagaren säger upp sig under ett gräl med arbetsgivaren och sedan snabbt därefter ångrar sig.

Slutsats:

Utifrån din fråga låter det alltså osannolikt att arbetsgivaren haft en skyldighet att återanställa den tidigare anställde. Detta utesluter inte att arbetsgivaren själv valt att ta tillbaka den anställde.

Hur ingås ett anställningsavtal och har jag ett giltigt sådant?

Ett anställningsavtal har inga formkrav, vilket innebär att man kan ingå ett muntligt avtal om anställning. Ett muntligt avtal är dock inte att rekommendera då det blir betydligt svårare att bevisa vad arbetsgivaren och arbetstagaren kommit överens om.

Ett avtal brukar förenklat sägas ingå genom “anbud och accept” (Avtalslagen 1 §). I detta fall skulle det kunna jämföras med att bli erbjuden ett jobb med vissa villkor (lön, arbetstider, anställningsform osv.) och att tacka ja. Att skriva på papper är alltså för tydlighetens skull och inte för att det är nödvändigt för anställningens giltighet.

Slutsats:
Om du och arbetsgivaren kommit överens om att du ska arbeta hos denne och kommit överens om under vilka villkor är det troligt att du har en giltig anställning. För bevisningens skull är det dock bra om detta finns nedskrivet.

Hur avslutas en anställning?

Jag tolkar det som att du med fast anställning menar en tillsvidareanställning och således inte en provanställning. Denna typ av anställning är huvudregeln för anställningsavtal, vilken innebär att den som påstår att det rör sig om någon annan typ av anställning har ansvar för att bevisa detta (Se 4 § 1 stycket LAS). Om det rör sig om en tillsvidareanställning är det således uteslutet att avtalet helt enkelt tagit slut.

Huvudregeln för avtal är att de ska hållas (1 § Avtalslagen). Samma huvudprincip gäller för anställningar. Här kan dock anställningsavtalet avslutas genom en uppsägning (4 § 2 stycket), ett avskedande (4 § 4 stycket LAS), eller en överenskommelse om att avsluta anställningen.

Som jag förstår dig så vill du inte avsluta anställningen och därför utesluter jag att ni kommit överens om att avsluta anställningen.

I juridiskt språk finns det en tydlig skillnad mellan avskedande och uppsägning där uppsägning (med uppsägningstid) är den vanligaste formen.

Ett avskedande kräver att du grovt åsidosatt dina skyldigheter mot arbetsgivaren (18 § LAS). Att grovt åsidosätta sina skyldigheter skulle behöva kräva att du antingen med avsikt eller med grov vårdslöshet gjort något fel. Exempel på detta skulle kunna vara att du läkt företagshemligheter till skada för din arbetsgivare eller att du stulit från arbetsgivaren eller misshandlat en annan anställd eller arbetsgivaren. Ett avskedande måste vara skriftligt (19 § LAS).

Med andra ord är ett avskedande utifrån den information du uppgett inte aktuell.

En uppsägning kan göras lite enklare än ett avskedande. En uppsägelse ska enligt 7 § LAS vara sakligt grundad men kan bero på arbetsbrist eller saker som hänför sig till dig personligen (Även känt som personliga skäl). Sakliga skäl krävs inte om arbetstagaren har fyllt 68 (33 § LAS).

Uppsägning av personliga skäl kan bero på till exempel samarbetssvårigheter eller misskötsel. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist krävs inte att det uppstått problem mellan arbetsgivaren, däremot måste arbetsgivaren följa vissa turordningsregler där nyanställda riskerar att bli av med jobbet först (22 § LAS). Vid arbetsbrist har man i vissa fall rätt till återanställning, däremot krävs det bland annat att du jobbat där i minst 12 månader under de senaste tre åren (25 § LAS).

En uppsägning kan inte ske med sakliga skäl om det vore skäligt att istället kräva omplacering (7 § 2 stycket LAS).

När det kommer till en uppsägning så har du som anställd en lagstiftad rätt till en uppsägningstid på 1 månad (11 § LAS

Slutsats:
Utifrån din fråga framgår inget som indikerar att arbetsgivaren skulle kunnat avskeda dig eller sagt upp sig på grund av personliga skäl. Din arbetsgivare kan hävda att det är arbetsbrist och därmed säga upp dig om du är senast anställd, men detta kommer då med 1 månads uppsägningstid. Viktigt att notera är att denna endast gäller om du är tillsvidareanställd. Provanställningar har istället 2 veckors uppsägningstid (31 § LAS).

Vad gör jag nu?

Du kan prova att prata med arbetsgivaren då en överenskommelse generellt föredras från båda sidor förutsatt att en sådan kan nås.

Om du är medlem i ett fack kan det vara bra att kontakta dem för att hjälpa dig med ditt ärende.

Om du på annat vis vill söka vidare juridisk rådgivning kan du boka tid med en av våra jurister.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare