FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/12/2022

Kan arbetsgivare sätta av olika belopp eller olika procentsatser av anställdas lön till pension när det inte finns kollektivavtal?

Kan jag som arbetsgivare sätta av olika belopp/procent till pension för mina anställda, eller måste det vara lika villkor för alla anställda? Företaget har inget kollektivavtal.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om arbetsgivare kan sätta av olika belopp eller procent till pension för sina anställda eller om det måste vara lika villkor för alla anställda när det inte finns kollektivavtal.

Då det inte finns kollektivavtal får arbetsgivaren bestämma hur stor avsättning av lönen som görs till arbetstagarens pension:

Vanligtvis reglerar kollektivavtalen hur stor avsättning som får göras, du beskriver att din verksamhet inte har tecknat kollektivavtal med en arbetstagarorganisation. Det innebär att du som arbetsgivare själv får bestämma hur stor avsättning av lönen som får göras till de anställdas pension.

Som utgångspunkt kan du titta på hur stor avsättning som ska ske enligt kollektivavtal:

En rekommendation som jag ger dig är att du kan titta på kollektivavtalet som täcker den bransch som du bedriver din verksamhet i för att se vilken nivå som man normalt i branschen gör avsättning på. Till exempel så kanske det står att avsättningen ska ske med 4,5 % av lönen upp till en viss lön därefter ökar den avsättning som arbetsgivaren gör. Ett tips är att du utgår från branschöverskridande kollektivavtalets nivåer när du avtalar med dina anställda om hur stor avsättning som ska göras.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare