FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/05/2017

Kan arbetsgivare förbjuda mobil på arbetstid?

Hej!

Jag undrar om min arbetsgivare kan förbjuda mig att ha min mobil på mig på arbetstid? Jag använder den inte aktivt men känner att jag av olika privata skäl behöver vara tillgänglig.

Finns det någon lag som reglerar det här?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsgivare har något som kallas för arbetsledningsrätt. Det är en allmän princip inom svensk rätt (alltså inte reglerat i lag) som innebär att arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet på arbetsplatsen och denna rätt är ganska vidsträckt. Arbetsgivaren har bland annat rätt att bestämma hur arbetet ska organiseras och utföras på arbetsplatsen. I detta ingår även att arbetsgivaren har rätt att utfärda olika föreskrifter och policyer på arbetsplatsen. Detta innebär att arbetsgivaren har med stöd av arbetsledningsrätten rätt att införa en policy om mobiler på arbetsplatsen.

Arbetsledningsrätten kan inskränkas genom lag, kollektivavtal och praxis och arbetsgivaren får heller inte utöva arbetsledningsrätten godtyckligt eller på ett sätt som strider mot god sed. Detta verkar dock inte vara aktuellt här.

Sammanfattningsvis kan din arbetsgivare förbjuda dig att ha på dig mobilen på arbetstid med stöd av arbetsgivarens arbetsledningsrätt som är en allmän rättsgrundsats i svensk rätt. Det är alltså ingen lag som reglerar detta, utan en allmän princip.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare