FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag14/10/2018

Kan aktieägare styra beslut i styrelsen?

Hej

Vi är en samlad grupp aktieägare som tillsammans äger ett aktiebolag. Vi som är samlade är mycket missnöjda med vår nurvarande VD, dock så är styrelsen ej villiga att avskeda denne individ. Kan vi aktieägare lägga fram en motion på kommande bolagsstämma där vi kräver att styrelsen omgående avskedar den nuvarande VDn? Mina frågor är således:

1. Kan vi kräva att styrelsen omgående avskedar VDn om vi lägger fram en motion?

2. Kan styrelsen fortfarande vägra avskeda denna VD trots att vi har en klar majoritet aktieägare som stöd?

2. Hur stor majoritet av oss aktieägare behövs för att vi skall kunna genomföra kravet till styrelsen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Jag utgår från att bolaget inte är ett publikt bolag.

Kort så bestämmer styrelsen vem VD:n är, enligt 8 kap. 27 § Aktiebolagslagen.

Dock kan ni kalla till extra stämma, enligt 7 kap. 13 §, om ni innehar 10% eller mer av AKTIERNA, hur många röster ni innehar spelar alltså ingen roll. Ni kan även välja vad som ska tas upp på bolagsstämman, alltså kan ni kalla till extra stämma där ni beslutar om ny styrelse. Detta skickar ni in till styrelsen som ska kalla till extra stämma.

På detta sätt ändrar ni de facto in VD men ni kan byta styrelse som kan byta VD, eller så kanske styrelsen byter VD för att de inte vill bli utbytta.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare