FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/04/2018

Kan äganderätten övergå till depositarie efter att ägaren avlidit och kan ersättning krävas av dödsboet för deponeringen?

En granne till mig har avlidit utan testamente

2 veteranbilar (renoveringsobjekt) har stått uppställt i mitt garage mer än 10 år utan att blivit flyttade

Inga avtal är gjorda

Min fråga a) kan äganderätten övergå till mig

b) kan jag av dödsboet utkräva en uppställningsavgift för dessa 10 år

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan äganderätten övergå?

Enligt rättspraxis, doktrin förarbeten (exempelvis SOU 2005:003) kan inte äganderätt preskriberas. Eftersom veteranbilarna som har anförtrotts dig för deponering ägts av den avlidne och numera dödsboet, kan du göra dig skyldig till förskingring om du tillägnar dig dem, eller olovligt förfogande om du säljer dem vidare varigenom dödsboet frånhänds veteranbilarna (10 kap. 1 § och 4 § brottsbalk (1962:700)). Av detta följer alltså, att du inte kan tilldelas äganderätten till veteranbilarna.

Ersättning för förvaring

I 12 kap. § 1 handelsbalken föreskrivs, att den som accepterat att ta hand om annans egendom, depositarien, får härigenom en vårdplikt att inte "missfara med egendomen" eller låta denna förkomma genom "vangömmo". Man får sålunda inte vara vårdslös med annans egendom.

Av 12 kap. 1 § handelsbalken framgår även, att när en deponent lämnar in ett depositum hos en depositarie för förvaring ska detta antingen bevittnas eller så ska deponenten taga brev därom. Att taga brev innebär att deponenten innehar ett depositionsbevis, eller kvitto, för att kunna visa att deposition ägt rum. Ett kvitto är dessutom tvåsidigt och även den som förvarar egendomen bör ha en kopia för att kunna styrka avtalsförhållandet.

Det framgick av de omständigheter du angav att något avtal inte finns. Kan det emellertid återfinnas ett kvitto och om det hela bevittnades, alltså när veteranbilarna lämnades för din förvaring, får det anses att ett depositionsavtal uppkommit. Om så inte är fallet har ni juridiskt sett inte ingått något depositionsavtal och din rätt till ersättning för förvaringen av veteranbilarna har i sådana fall gått förlorad. Om det däremot skulle finnas ett avtal så har du rätt till ersättning för den tid som du förvarat veteranbilarna åt personen.

Alternativt tillvägagångssätt?

I 12 kap. 6 § föreskrivs vad som gäller i situationen då depositarien inte längre vill förvara egendomen åt deponenten (numera dösboet). Här stipuleras att depositarien i sådana fall ska meddela detta till deponenten och "taga bevis däri". Med detta förstås att du genom meddelande förklarar att du inte längre vill ha egendomen hos dig och att vederbörande bör komma och hämta den. Lämpligen använder du något skriftligt medium som kan härledas till vederbörande där det senare klart kan komma att framgå att du avgett detta meddelande. Detta gäller om det föreligger ett depositionsavtal. Föreligger inget depositionsavtal behöver du inte kontakta dödsboet.

Om deponenten härefter inte återtar sin egendom torde du som depositarie vara skyldig att fortsätta "vårda" egendomen. Detta framgår av ett rättsfall från 1904 vars konkreta rättsliga betydelse kan vara svår att värdera. Är det så att deponenten vid upprepade påminnelser att hämta egendomen inte hämtar denna och du drabbas av olägenhet och kostnad därav, anser i vart fall professor Jan Hellner att du bör vara berättigad att sälja egendomen för deponentens räkning (jfr 76 § köplagen, som enligt Hellner ska tillämpas analogt). Detta är dock inte fastställt i praxis, varför rättsläget är oklart. Emellertid kan du möjligen sälja veteranbilarna, i samförstånd med och efter samtycke av dödsboet, för att få ersättning. Vill dock dödsboet ha tillbaka veteranbilarna efter att du meddelat att du inte längre vill deponera dem, har dödsboet rätt att få dem åter.

Sammanfattning

Du kan alltså inte få äganderätt till veteranbilarna och du har ingen rätt att sälja veteranbilarna för att få ersättning. Föreligger inget depositionsavtal har du heller inte rätt till ersättning. Endast i samförstånd och med samtycke av dödsboet kan du få ersättning om det inte finns ett depositionsavtal. Om det föreligger ett depositionsavtal ska du lämna en skriftlig begäran om att veteranbilarna ska hämtas och begära ersättning. Föreligger inget depositionsavtal föreslår jag att du ansöker om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten, vilket innebär att om ansökan bifalls så omhändertas egendomen av myndigheten istället.

Jag kommer att ringa dig onsdag den 11:e april ca kl. 12.00. Om tiden inte passar kan du mejla mig på pontus.schenkel@lawline.se. Jag föreslår att vi under samtalet utreder saken mer ingående.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare