Kan ägande av andel i bostadsrätt påverka bostadsbidraget

Jag äger en bostadsrätt som min dotter hyr i andra hand. Nu tänker jag skriva in henne som delägare på 5-10 procent. Hon bor där ensam tillsammans ned ett barn. Kommer hon då fortsatt att ha rätt till bostadsbidrag, hon kommer ej att ha lån på bostaden

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bostadsbidrag kan sökas för alla former av boende.

Det som kan påverka bostadsbidraget är att hennes förmögenhet ju ökar. Enligt 97 kap. 2 § 4 punkten Socialförsäkringsbalken (SFB) så räknas förmögenhet med när det ska räknas fram hur mycket bidrag man kan få. I 97 kap. 6 § SFB står det att 15 procent av den sammanlagda förmögenhet som överstiger 100 000 kronor ska räknas med i det belopp som ligger till grund för bostadsbidraget. Ju högre den summan är ju mindre bostadsbidrag. I 97 kap. 8 § SFB hänvisas det till "Lag om förmögenhet vid beräkning av vissa förmåner" för att avgöra vad som är förmögenhet. I den lagen framgår det att bostadsrätt är en förmögenhet (4 §) och hur den värderas (7§ 3 stycket).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare