Kallelse till bouppteckning - samtliga dödsbodelägare

Skall samtliga dödsbodelägare kallas till bouppteckning, om de ej är där, skall de då utge fullmakt till behörig person.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 20 kap 2§ Ärvdabalken (ÄB) ska samtliga dödsbodelägare kallas till bouppteckningen i god tid innan förrättningen. Det är dödsbodelägaren som har egendomen i sin vård, eller boutredningsman/testamentsexekutor om sådan är utsedd, som ansvarar för att alla dödsbodelägare kallas (20 kap 2§ st. 1 ÄB). Alla dödsbodelägare måste inte närvara vid bouppteckningen, även om alla måste kallas. Om någon ej närvarar ska bevis om att denna har kallats bifogas i bouppteckningen enligt 20 kap 3§ st. 2 ÄB (s.k. kallelsebevis t.ex. i form av bekräftelse från delägaren att denne har mottagit kallelsen).

En delägare som inte närvarar har möjlighet att ge någon av de andra delägarna, eller någon annan person, i uppdrag att företräda honom vid bouppteckningen genom fullmakt. Det är mycket viktigt att kallelse till bouppteckning sker på rätt sätt, skatteverket registrerar nämligen inte felaktiga bouppteckningar.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637)

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH/ Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare