Kallelse till bouppteckning

Morbror utan barn har avlidit. Testamente finns där vår mor ärver allt. Kusiner finns. Behöver dessa kallas till bouppteckning eller endast underrättas om läget?

Mvh Maud NP

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga Maud!

När någon har avlidit ska de som är dödsbodelägare genomföra en bouppteckning. Dödsbodelägare är någon som har omedelbar rätt till arv. Eftersom din morbror testamenterat bort all sin kvarlåtenskap till din mor och inte hade några barn kommer det enbart vara din mor som ärver något. Det är alltså enbart hon som kommer delta i bouppteckningen. Kusinerna behöver därmed inte kallas till bouppteckningen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare