FrågaÖVRIGT28/12/2019

Juridiskt grundår & UJIK

Hej!

Jag vill bli jurist men är fortfarande nihilistisk kring detta spörsmål. Jag undrar därför om ni vet någon kurs man kan ta som är likvärdig med den juridiska översiktsuren? Juridik är ett främmande område för mig och jag är därigenom väldigt entusiastisk till att lära mig grunderna i statsvetenskap. Jag är till och med benägen till att finansiellt kompensera för undervisningen som någon kan ge genom en lärobok eller hemsida, än så länge har ja tillgång till boken Sveriges Lag. Har ni några tips på hur ni fick en juridisk översikt så att ni inte sträckläste juridik i 5 år och hatade det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Mitt bästa tips till dig är att gå kursen Juridiskt Grundår på Uppsala Universitet. Kursen består av de två första terminerna av juristprogrammet. Detta kommer att ge dig en väldigt bra inblick i hur juristprogrammet är på ett sätt som inga andra juridiska kurser kommer att göra. Första terminen är offentlig rätt (statsrätt och EU rätt) och andra terminen är "vanlig" obligationsrätt (bla köprätt och skadeståndsrätt). Klarar man kursen med betyget VG får man en chans att komma in på den tredje terminen på juristprogrammet. Det är helt enkelt det bästa sättet att förstå om juristprogrammet är för dig eller inte. Väljer du att inte acceptera en plats på programmet är kursen ändå väldigt bra och användbar som ett komplement till annan utbildning.

Sedan finns även utvidgad juridisk introduktionskurs (UJIK) på Lunds Universitet som är en distanskurs på 15 högskolepoäng som man kan välja att läsa helfart på höstterminen eller halvfart på vårterminen. Dock ger denna kursen enligt mina personliga erfarenheter inte en realistisk inblick i hur juristprogrammet fungerar eftersom den är ganska översiktlig och man får inte en tillräcklig vägledning i hur man bearbetar juridiska frågor på det sättet kursen Juridiskt Grundår gör. Även denna kurs avslutas med en tenta som ger en chans till en plats på juristprogrammet i Lund förutsatt att man får det högsta betyget.

Jag tycker att du ska läsa på om de olika kurserna och definitivt prova på för att se om juridik är något för dig. Lycka till!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare