FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt23/06/2018

Jubileumsgåva till anställd – vad krävs för skattefrihet och hur beräknas moms om gåvan köpts utomlands?

Hej!

Har nyligen tagit över ett eget mindre företag och har nu en fråga angående skatt på gåvor till anställda.

1) När kan skattefri jubileumsgåva lämnas, kan jag lämna en skattefri jubileumsgåva vid företagets femårsjubileum eftersom vi ska fira det?

2) Undrar hur det blir med beräkningen av moms om jag köper in jubileumsgåvorna från utlandet? Ska jag räkna utifrån det landets moms eller svensk moms?

3) Som jag förstått är inte gåvor i form av pengar inte skattefria, men hur är det med presentkort?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i inkomstskattelagen (IL) samt i ställningstaganden och allmänna råd från Skatteverket.

När är en jubileumsgåva skattefri?

Under vissa förutsättningar är julgåvor, jubileumsgåvor och minnesgåvor till anställda skattefria (11 kap. 14 § IL).

För jubileumsgåvor gäller att de är skattefria när de ges i 25-årsintervaller, det vill säga när företaget firar 25-, 50-, 75- eller 100-årsjubileum osv. Du kan alltså inte lämna en skattefri jubileumsgåva vid ditt företags femårsjubileum (se rättslig vägledning från Skatteverket, här). Vidare gäller att jubileumsgåvan till den anställda inte får överskrida maxbeloppet 1 350 kr inklusive moms. Detta är ett så kallat gränsbelopp, vilket innebär att om det överskrids beskattas hela beloppet från första kronan (SKV A 2017:25, s. 2).

Hur beräknas moms om gåvan köpts utomlands?

För att en jubileumsgåva till en anställd ska kunna vara skattefri får gåvans värde som sagt inte överskrida maxbeloppet 1 350 kr inklusive moms (se ovan).

Det är svensk moms som gäller. Detta innebär att om du exempelvis köper vin utomlands som du önskar ge bort som jubileumsgåva till en anställd, ska du för att räkna ut gåvans värde börja med att a) avräkna momsen du betalade enligt det landets momssats, b) räkna om beloppet till svenska kronor, och c) lägga på moms om 25 procent enligt svenska skatteregler. Lättillgänglig information över svenska momssatser hittar du på Skatteverkets hemsida, se här.

Notera även att eventuella fraktkostnader inte räknas med när du räknar ut gåvans värde. Vidare är det gåvans marknadsvärde som gäller som gåvans värde, vilket innebär att om du har köpt gåvan till ett rabatterat pris är det inte detta pris utan ordinarie pris som du ska räkna utifrån.

Anses presentkort vara en penninggåva?

Gåvor till anställda som lämnas i form av pengar omfattas inte av skattefriheten (11 kap. 14 § 2 st. IL). I ett ställningstagande från Skatteverket anges emellertid att om man ger bort ett presentkort ska detta inte anses vara en penninggåva, förutsatt att presentkortet inte kan bytas in mot pengar samt att övriga förutsättningar för skattefrihet enligt 11 kap. 14 § IL är uppfyllda.

Sammanfattning

1) Det är tyvärr inte möjligt att lämna en skattefri jubileumsgåva till de anställda vid företagets femårsjubileum, utan först vid företagets 25-årsjubileum.

2) När du beräknar gåvans värde inklusive moms ska du beräkna utifrån svensk moms. Förenklat innebär detta att du i ditt fall alltså räknar det du betalade för gåvan exklusive moms plus svensk moms.

3) Penninggåvor till anställda omfattas inte av skattefriheten, men däremot ett presentkort som inte kan bytas in mot pengar.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare