Jämkning av bodelning, kortvarigt äktenskap?

Hej!

Jag och min fru ska skiljas. När vi träffades hade jag inga pengar att komma in med. Hon hade en lägenhet som vi sålde och köpte oss ett hus. Idag 5 år senare ska vi skiljas och vi besitter inte på något äktenskapsförord.

Hon vill inte att det ska delas 50/50 eftersom jag inte kom in med något, vilket hon accepterade då vi träffades men har hela tiden tyckt det har varit jobbigt. Hon säger att jag får 20%

Hon har två barn sedan ett tidigare förhållande och tillsammans med mig har vi två.

Vi står 50% var på lånet på huset vi har idag dock med en gemensam ekonomi.

Jag kräver 50% för att tänka på mina barns och mitt bästa.

Vad har jag rätt till? Och hur mycket kommer det att bli i slutet till vardera maka? Hur räknar jag??

Lawline svarar

När det gäller bodelning så ska värdet av allt giftorättsgods, efter att skulderna dragits av läggas ihop och sen delas rakt av, 50/50(11 kap. 3§ Äktenskapsbalken).

Eftersom ni inte har något äktenskapsförord är all egendom giftorättsgods. Det kan finnas undantag om hon eller du ärvt något med förbehåll att det ska vara enskild egendom.

Det finns en jämkningsregel som innebär att man kan jämka bodelning om det har varit ett kortvarigt äktenskap(12 kap. 1§ Äktenskapsbalken). Ett kortvarigt äktenskap anses vara under 5 år, och då räknas också tiden man varit sambos bland annat in också. Ert äktenskap skulle alltså inte vara kortvarigt. Det kan också jämkas beroende på ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt men jag har ingen information om era ekonomiska förhållanden idag så kan inte uttala mig där.

Allt som allt låter det som att ni ska genomföra en bodelning och dela allt på hälften.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare