Jämkning av avtal

Vi har en fordran på en privatperson på 270 tkr Vi skrev ett avtal att hon ska betala av med 1000 kr/mån inkl 4% ränta. Detta innebär att hon betalat av allt år 2061 då vi båda är döda. Är det rimligt, eller kan vi ändra avtalet. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

I svensk rätt gäller som utgångspunkt en princip om att avtal ska hållas, ofta inom juridiken kallad "pacta sunt servanda". Principen innebär att det är väldigt svårt att ensidigt ändra ett ingånget avtal.

En del av de möjligheter som finns kan man hitta i lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område, ofta kallad avtalslagen och förkortad AvtL. Denna återfinner ni här

I det fall att det rör sig om en felskrivning, alltså att ni exempelvis menade ett annat årtal så kan ni göra avtalet ogiltigt i det fall att privatpersonen som ni lånade ut pengarna till insåg misstaget, AvtL 32 §.

Om det inte rör sig om en felskrivning så finns möjlighet att få avtalet ogiltigförklarad på den grunden att det skulle strida mot tro och heder att göra det gällande, AvtL 33 §.

Det finns även möjlighet att jämka, alltså ändra avtalsvillkoret om när lånet ska återbetalas, då det kan anses som oskäligt enligt AvtL 36 §.

På grund av principen som pacta sunt servanda så brukar dessa lagbestämmelser som jag nu nämnt tillämpas restriktivt i domstolarna, vilket innebär att de tillämpas sällan och med stor försiktighet. Det är svårt att säga hur en domstol skulle resonera i ert fall. Jag personligen tror att såvida det inte rör sig om en felskrivning så blir det svårt att ändra avtalet. Detta eftersom utifrån det ni skriver så verkar ni ha vetat om när lånet skulle återbetalas samt att avtalet har ett värde. Avtalet ses ju som ett skuldebrev och ett sådant kan man sälja vidare.

Att starta en rättsprocess om ni kan ändra eller ogiltigförklara avtalet skulle vara dyrt och troligtvis tidskrävande samtidigt som det inte är säkert att ni vinner. Mitt råd till er skulle därför i första hand vara att ni försöker komma överens med denna privatperson ni lånat ut pengar om att ändra lånetiden. Ni skulle exempelvis kunna erbjuda en lägre ränta för att få hen att betala snabbare.

Jag hoppas att ni har fått lite klarhet genom detta svar. Ni får gärna lämna en kommentar eller ställa en ny fråga om något var oklart eller om ni vill lägga till fler omständigheter för att få ett ännu tydligare svar.

Jean NaboRådgivare