FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/05/2019

Jag vill säga upp en tjänst men kan inte språket - vem kan hjälpa mig?

Hej, Jag har en fråga om ett virusskydd . Jag tog det 21/2 2019 för 1 år 349 kr använde det i ca 14 dagar , min dator funkade mycket dåligt o jag fick bekymmer så jag gick in på deras sida o sa upp skyddet.Nu den 22/4 har dom dragit 549 kr från mitt Volvokort o 2 dagar efter Reserverat ytterligare 929 kr o jag kan inte få rätsida på detta för dom vill bara prata på Engelska o jag kan inte detta språk tillräckligt för att göra mig förstådd av dom ,Är detta en gratis fråga är nämnligen pensionär o klarar inte av detta själv ekonomiskt .Jag gjorde beställningen över nätet o då stod det på svenska.Tänk om detta kunde lösas med er hjälp eller om ni vet vart jag kan vända mig annars Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det här fallet bör du först och främst försöka få hjälp med att kunna förstå och göra dig förstådd mot bolaget. Det finns ett ett antal aktörer som ägnar sig åt att just hjälpa konsumenter på olika sätt, men jag kan inte garantera att var och en av dem kan ge dig just den hjälp du behöver. Du bör i alla fall vända dig till dem och förklara situationen.

Kommunal konsumentvägledning
Kommunerna erbjuder många gånger konsumentvägledning till sina invånare. Googla på "[namnet på din kommun] + konsumentvägledning" och se om det kommer upp något.

Konsument Europa
När man handlar från andra länder i EU kan man vända sig till Konsument Europa för att få hjälp med eventuella problem som uppstått. Eftersom virusskyddsbolaget har sitt säte i Tjeckien har du alltså handlat från EU. Konsument Europas hemsida hittar du på den här länken.

Konsumentverket
Konsumentverket erbjuder vägledning och råd till konsumenter genom sin tjänst "Hallå konsument". Deras hemsida hittar du på den här länken. De kan antingen hjälpa dig med råd eller också slussa dig vidare till andra myndigheter eller tjänster som kan ge dig bättre hjälp. Skulle du alltså ha problem med att hitta Konsument Europa eller din kommunala konsumentvägledare ska du vända dig till Hallå konsument först. Att ringa Hallå konsument är dessutom gratis.

Sammanfattning
För att spara tid kan du vända dig till Hallå konsument först. De kan antingen ge dig den hjälp du behöver eller skicka dig vidare till andra aktörer eller tjänster.

Du har skickat in en gratisfråga, så du behöver inte oroa dig för att det här svaret kommer kosta dig något!

Vänligen

Pegah FazliRådgivare