Jag vill inte vara med honom längre (uppehållstillstånd)

Kan jag avboka min sambou's uppehållstillstånd för att jag vill inte vara med han längre

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du får göra en anmälan hos Migrationsverket om att ert förhållande tagit slut. Din sambos uppehållstillstånd beror däremot inte enbart på ert förhållande i sig. Om han har arbete så har han anknytning till Sverige och kan få stanna, han får också arbeta under tiden hans ansökan om förlängning behandlas av Migrationsverket. Om han studerar eller är aktiv i föreningar kan han också få fortsatt uppehållstillstånd. Han får också stanna om han har träffat en ny partner i Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare