Jag vill inte sälja min kattunge längre, kan jag ångra mig?

Jag har kattungar 5 veckor, till salu. Har fått tingningsavgift 1000 för en hona. Inte skrivit nåt papper. Jag har ångrat mig och vill behålla kattungen. Kan jag meddela det och betala tillbaka tingningsavgiften. Eller hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I och med att köparen av kattungen betalt en tingningsavgift på 1000 kr till dig får ni anses ha ingått ett avtal som innebär att köparen förpliktigas att betala för kattungen och du förpliktigas att lämna ifrån dig kattungen. Eftersom du är uppfödare av kattungar räknas du som näringsidkare oavsett om du bedriver uppfödningen som en hobbyverksamhet eller som en näringsverksamhet. Om du säljer kattungen till en privatperson blir konsumentköplagen tillämplig (1 § KKöpL). Köparen får kräva att du fullgör köpet om det inte föreligger ett hinder som du inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att du fullgör köpet (12 § KKöpL). Att du ångrat dig angående köpet ger dig inte rätt att frångå köpet. Du är därför skyldig att stå fast vid avtalet med köparen av kattungen.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är att prata med köparen för att se om ni kan komma överens om en kompromiss. Kanske kan du kompensera köparen ekonomiskt om denne avstår från att köpa kattungen, eller kanske kan köparen tänka sig en kattunge från en eventuell annan kull? Förhoppningsvis kan ni komma fram till en bra lösning!

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare