FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/03/2018

Jag vill åberopa min ångerrätt men saknar retursedel och får inte tag på företaget jag beställt av.

Hej!

Jag beställde en vara från ett företag och ångrade mej. Åberopade ångerrätt.

Får till svar : Hämta ut varan och ring oss så får du tillsänt dej en

retursedel. Har ring o

mailat flera gånger och får inget svar.

Vad ska jag ta mej till ? Har ej hämtat ut varan då står det att om man inte hämtar ut varan skickas den tillbaka och man får 600 kr att betala som retur.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?
Genom din fråga kan det utläsas att det rör sig om ett distansköp och då är distansavtalslagen tillämplig. Lagen är dispositiv (1:4 DAL) vilket innebär att man kan avtala bort regler men de villkoren gäller enbart om avtalet ger konsumenten bättre fördelar än lagen.

Vad innebär ångerrätt?
Ångerrätt innebär kortfattat att du som konsument har rätt att ångra dit köp inom 14 dagar. Den tid som ångerrätten är tillämplig kallas ångerfrist.

Det finns ingenting i uppgiften som tyder på att du inte skulle ha rätt till ångerrätt, jfr. 2:11 DAL.

När börjar ångerfristen att gälla?
Om det gäller överlåtelse (köp, byte, gåva) av en vara så börjar ångerfristen att gälla den dagen du som konsument har tagit emot varan och den med andra ord är i din besittning, 2:12 1 st DAL. Ångerfristen börjar dock aldrig löpa förrän du som konsument har fått information om ångerfristen och om sådan information saknas har du ångerrätt i 1 år från det att ångerfristen skulle ha löpt ut om information givits på rätt sätt, 2:12 4 st DAL.

Utgången i det aktuella fallet.
I ditt fall har ångerrätten inte börjat löpa ännu då du inte har fått varan i din besittning. Däremot har transportföretaget rätt att returnera varan (vilket inte sällan sker efter 14 dagar då postombudet kan ha platsbrist)och sedan kräva dig på betalning. I ditt fall hade jag rekommenderat dig att hämta ut varan för att undvika transportföretagets krav på betalning. Sedan hade jag fortsatt kontaktat företaget som du har beställt varan hos för att åberopa din ångerrätt (var uppmärksam på att företaget har rätt att bekosta dig för returen av varan, det brukar dock vara en smärre summa pengar om returen sker nationellt). För att inte råka ut för att företaget hävdar att du inte har varit i kontakt med dem rekommenderar jag dig att maila dem, skriftlig konversation är mer fördelaktig för dig i en bevisbördesituation. Har du skriftligt bevis på att du har försökt kontakta företaget för att kunna returnera varan som du har i din besittning ser jag inte någon anledning till att du ska behöva oroa dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo