Jag undrar vad som händer om jag gör mig skyldig till förtal mot någon på sociala medier?

Jag undrar vad som händer om jag gör mig skyldig till förtal mot någon på Facebook eller i en kommentar på Flashback. Är det allmän åklagare eller Justitiekanslern som i så fall väcker åtal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka brott har begåtts?

Den situationen du beskriver innebär att den åtalade utpekas såsom brottslig, vilket medför att den som har namngett personen eventuellt kan dömas för förtal (5 kap. 1 § brottsbalken). Att endast uttala sig kränkande om den redan uthängda personen kan utgöra förolämpning, vilket är ett brott som det dock är mycket ovanligt att någon döms för (5 kap. 3 § brottsbalken). Jag kommer därför att fokusera på själva utpekandet och förutsättningarna för att någon ska kunna dömas för förtal.

Förtal är ett målsägandebrott

Förtal är dessutom ett så kallat målsägandebrott, dvs. ett brott där åklagaren som huvudregel inte väcker åtal eller driver brottmålet i domstolen (5 kap. 5 § brottsbalken). Istället måste målsäganden själv väcka ett så kallat enskilt åtal för att gärningspersonen ska kunna dömas. Detta kan bli kostsamt och tidskrävande, och därför är det absolut vanligast att förtalsbrott förblir obestraffade.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Hälsningar,

Ranya EliassiRådgivare