Jag står som ensam gäldenär på gemensamma lån. Kan jag dela upp dessa själv eller krävs det att banken godkänner?

Hej. har precis separerat från min sambo sedan 2år tillbaka men står nu ensam med lån jag tagit under tiden då hon ej fick stå med på dessa. Har nu ca 400 000kr i lån som vi tagit gemensamt i sammförstånd men med mig som gäldenär. Kan hon bara "smita" eller kan man på något sätt dela upp dessa?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det kommer till dessa situationer, dvs två personer har tagit lån tillsammans men enbart den ena står som gäldenär, finns det inga egentliga regler i lagtext. Det som kan sägas är att den i vars namn skulden upprättats, och alltså den som skulden "står på", är ansvarig för att skulden återbetalas. Detta framgår av skuldebrevslagen 1 §. Syftet, avsikten eller det faktum att ni tagit lånen i samförstånd spelar i detta hänseendet ingen roll, utan långivaren kan helt enkelt kräva den vars namn skulden står i på hela beloppet. Det går alltså inte att flytta över hela eller en del av betalningsansvaret för skulden till någon annan utan långivarens samtycke.

Det ni eventuellt skulle kunna göra är att höra av er till er långivare och titta på möjligheterna att lägga till en medlåntagare eller borgensman till lånet. I det fall banken går med på det kan ni lägga till din före detta sambo eller, om långivaren inte godkänner henne, någon närstående till henne. Det är alltså helt och hållet upp till långivaren i det här fallet.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga. Lycka till!

Lucas CyrénRådgivare