FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/09/2016

Jag ska behålla den gemensamma bostaden men mitt ex vill behålla nyckel

Vi ska skiljas, min fru har bytt adress, efternamn och flyttat ut. Hennes möbler mm står packat kvar i lägenheten som står på henne. Vi har flyttat dit tillsammans och gifte oss medans vi bodde där för fem år sen. Jag vill behålla lägenheten pga min son sen ett tidigare förhållande har diagnosen adhd och klarar en flytt väldigt svårt plus vår gemensamma fyraåring behöver sin trygga miljö. Vi är överens om att jag ska få lägenheten men jag vill inte att hon ska ha nycklarna så hon kan vara i lägenheten utan att jag är där. Men hon vägrar för kontraktet står på henne.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 11 kap 8§ Äktenskapsbalken (ÄktB) har den make som bäst den gemensamma bostaden rätt att erhålla denna mot avräkning på sin lott, eller om värdet är ringa utan avräkning. Om ni har kommit överens om att du ska erhålla lägenheten är det du som bestämmer huruvida hon ska ha en nyckel eller inte. Som jag uppfattar frågan har ni kommit överens om att du ska överta lägenheten men att hon endast går med på detta om hon får ha kvar en nyckel. Om du inte vill att hon ska ha en nyckel har ni enligt min mening inte enats om vem som ska överta den gemensamma bostaden då ni inte är eniga om detta villkor. Då ni inte kommer överens om bodelningen kan du vända dig till rätten enligt 17 kap 1§ ÄktB och ansöka om bodelningsförrättare. Om handläggningen av äktenskapsskillnaden är klar kan du enligt 18 kap 2§ ÄktB ansöka hos rätten som kan meddela förordnade om vem av er som har rätt till bostaden.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare