FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/12/2022

Jag råkade godkänna en lönesänkning, finns det något som jag i efterhand kan göra?

Hej, jag är timanställd och det är så att jag har sommarjobbat på ett företag i flera år nu och flera månader efter att jag har skrivit på avtalet för sommaren så märkte jag tyvärr att det är 600 kr mindre i lön per månad jämfört med tidigare år. Jag undrar nu om det finns möjligt att göra nått åt saken nu i efterhand och trots att jag har skrivit under? Jag hade bett om anställningsavtalet i flera veckor men chefen glömde den varje gång och jag fick avtalet efter att jag har jobbat i ett par veckor och när jag väl fick den så skrev jag på plats för att jag litade på dem då jag har jobbat där i 10 år och aldrig stött på nått liknande från företaget. Jag är även medlem i facket ifall det spelar nån roll. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att utgå från lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Den väldigt allmänna rättsliga utgångspunkten är att ett avtal är bindande. Det går alltså inte att i efterhand upphäva ett avtal som båda parter har godkänt genom att t.ex. skriva under, såvida inte båda går med på detta. Inom arbetsrätten finns dock både skyddslagstiftning och kollektivavtal som kan sätta ett individuellt anställningsavtal ur spel. En möjlighet för dig att få tillbaka din tidigare lön hade därför varit om du påtalar att din nuvarande lön strider mot minimilönen i lag eller kollektivavtal, vilket den såklart faktiskt också måste göra.

När det gäller arbetsrättslig skyddslagstiftning är det framförallt lagen om anställningsskydd (LAS) som kan vara betydelsefull. Denna reglerar dock inte löner. I Sverige har vi faktiskt valt att inte ha en lagstadgad minimilön, utan löner låter vi kollektivavtal självständigt reglera. Det du alltså kan göra är att läsa det kollektivavtal som du omfattas av, och se om din nuvarande lön strider mot några bestämmelser däri angående minimilöner.

Att du är medlem i facket är i detta fall en stor fördel eftersom ett kollektivavtal binder arbetsgivare och medlem i fackföreningen (26 § MBL). Dessa kan alltså inte med giltig verkan komma överens om villkor som strider mot kollektivavtalet (27 § MBL). Med andra ord, om ett lönevillkor i ditt individuella anställningsavtal är lägre än den lön som kollektivavtalet tillåter, så blir den lön som ni har avtalat om ogiltig, även om du har skrivit under avtalet. Om du inte hade varit medlem i facket så hade du däremot varit bunden av det som du och din arbetsgivare har kommit överens om, även ifall detta skulle strida mot ett gällande kollektivavtal.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag dig att kolla ifall din nuvarande lön strider mot det kollektivavtal som du omfattas av. Om det skulle strida mot minimilönen enligt kollektivavtalet bör du kontakta ditt fackförbund som i så fall kommer hjälpa dig med att driva frågan vidare. Om din lön inte skulle strida mot minimilönen finns det tyvärr inget som du kan göra eftersom du redan har skrivit under anställningsavtalet och därmed godkänt lönen. Du kan dock fortfarande försöka förhandla dig till en framtida högre lön, och faktumet att du då tidigare har haft en högre lön kan vara ett argument som väger tungt. Du kanske också borde fråga din arbetsgivare vad lönesänkningen beror på, det kan ju vara så att arbetsgivaren på grund av oförutsedda skäl har behövt göra nedskärningar i hela sin verksamhet.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret på din fråga! Om fler frågor skulle dyka upp är du alltid välkommen att åter höra av dig till oss.

Allt gott,

Aileen PotterRådgivare