FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/01/2019

Jag köpte en iPhone 6s 32GB, men mobilen hade inte 32GB utan 16GB istället. Vad kan jag göra?

Jag köpte en iPhone 6s 32GB, det stod att det funkade jätte bra och att det inte fanns något problem på den.

Men det var inte sant, Mobilens batteri var inte ens bra och maximala kapacitet var 81%. Den stängs av automatisk vid nån gång vid 20%.

Mobilen hade inte heller 32GB utan 16GB istället.

Jag har frågat om ångerrätten men personen har nu blockerat mig på Facebook.

Frågan är nu om jag verkligen har ångerrätt och vad jag kan göra

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om köp och fel i varan hittas i köplagen (KöpL)

När man köper en vara ska den överensstämma med vad parterna kommit överens om. Mobilen måste alltså enligt 17 § KöpL vara i avtalsenligt skick.

Om ni kom överens om att mobilen skulle vara en 32 GB-modell och du mottager istället en 16-GB modell är alltså inte varan i avtalsenligt skick. Att den dessutom inte fungerar som du kunde förvänta dig gör att varan är felaktig.

Om en vara anses felaktig måste köparen reklamera inom rimlig tid, enligt 32 § KöpL. Detta betyder att köparen lämnar meddelande till säljaren om att varan är felaktig; något som du verkar ha gjort.

När köparen reklamerat får köparen göra gällande påföljder. Första påföljden är att kräva omleverans enligt 36 § KöpL. Detta betyder att köparen har rätt att få det som avtalet faktiskt innefattade, men i detta fall är det möjligen svårt då det knappast funnits någon 32 GB-modell med bra batteritid.

I min mening finns det två påföljder att göra gällande. Dels prisavdrag (38 § KöpL) som innebär att priset sätts ned till värdet av mobilen du fick. Dels hävning (39 § KöpL) som innebär att köpet "återställs" och båda parter återger det som de erhållit. Du skickar tillbaka mobilen och motparten betalar tillbaka det du betalade för den.

Om motparten inte går med på dina krav kan tingsrätten vara ett alternativ. Först bör du meddela säljaren att tvisten kan hänskjutas till domstol om inte dina rättsliga rättigheter efterföljs. Sen kan en stämningsansökan vara ett effektivt hjälpmedel för att få sina rättigheter genomdrivna. Se mer på här!

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare