Jag känner mig hotad, vad ska jag göra?

Hej ,

Jag har polisanmält en person flera ggr , han säljer droger och han kör bil olagligt ,

Ikväll såg jag han att han rikta ett vapen mot mej , märkte nästan på en gång att de var en leksaks pistol men de har nog inget att göra med saken .

Jag är rädd att han kommer att göra något med mej. vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet olaga hot finns reglerad i Brottsbalken (BrB). Olaga hot är ett brott som måste ha skett med uppsåtligen, dvs med avsikt enligt 1 kap 2 § BrB. Om någon lyfter ett vapen mot någon annan person eller annars hotar med en gärning som är brottslig på ett sätt som är ägnat att framkalla en allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom är detta att anse som olaga hor enligt 4 kap 5 § första stycket BrB.

Om du känner dig hotad råder jag dig till att polisanmäla händelsen. För att anmäla brottet ska du ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Du kan även anmäla brottet på internet genom att klicka här.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga annars är du alltid välkommen åter.

Fawzia HassounRådgivare