Jag har sålt en mobil men inte fått in pengarna. Finns det något man kan göra? Kan man anmäla? Hur ska man göra för att få och kunna kräva pengarna?

Hej!

Jag hade kontakt med en person som ville köpa min gamla iPhone och ville betala med paypal. Hon bad om min Mail så att hon kunde skicka över pengarna och allt verkade bra. Men efter några Mail från "paypal" så började jag märka av lite stavfel och andra konstiga saker i mailen från denna s.k. Paypal. Nu 5 dagar senare har jag inte fått in pengarna och mobilen är redan skickad till personen. Finns det något man kan göra? Kan man anmäla? Problemet är också att jag inte tror att hon/hen uppgett rätt namn, och saknar adress då hon ville att jag skulle skicka till hennes brorson. Hur ska man göra för att få och kunna kräva pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du verkar misstänka att personen som ville köpa din gamla iPhone inte kommer att betala dig pengarna för den och undrar nu vad du kan göra. Jag kan till att börja med bara beklaga att detta har hänt dig och tyvärr är det inte ovanligt att personer luras på detta sätt vid försäljning över nätet.

Kräva betalning
I första hand tycker jag att du ska kontakta personen och kräva betalning för mobilen men jag förstår det som att du redan gjort detta utan att lyckas. För hjälp med att få betalt från personen kan du vända till till Kronofogdemyndigheten men med tanke på att köparen verkar ha uppgett falska uppgifter är antagligen inte heller detta ett alternativ för dig.

Du kan ha blivit utsatt för bedrägeri
Personen har gjort sig skyldig till brottet bedrägeri om det är så att hon har lurat dig att sälja din gamla iPhone till henne men inte tänkt betala dig för den (Brottsbalken 9 kap. 1 §). Utifrån vad du beskriver om mailen, PayPal och att du inte tror köparen lämnat rätt namn låter det tyvärr troligt att hon bedragit dig, även om det såklart alltid finns en chans att hon faktiskt kommer att betala dig.

Anmäla brottet till polisen
Du kan absolut anmäla detta till Polisen. Information om hur du gör en polisanmälan och kontaktuppgifter hittar du HÄR. Enklast är att ringa 114 14 och berätta om vad som hänt. Att anmäla händelsen är inte bara för din skull utan även viktigt för att hindra personen från att fortsätta bedra andra.

Det är viktigt att du sparar alla mail och liknande kontakt du haft med personen samt information du har om personen och hennes brorson för att kunna använda som bevisning och hjälp i en eventuell brottsutredning. Om du fått kontakt med köparen t.ex. via en säljsida eller tjänst bör du också anmäla till sidan/tjänsten vad som hänt för att skydda andra personer från att luras på samma sätt.

Mer information från Polisen om hur du skyddar dig mot bedrägerier kan du läsa HÄR.

Kontakta ditt försäkringsbolag
Vissa försäkringar täcker situationer då en person utsätts för bedrägeri. Jag rekommenderar dig därför att även kontakta ditt försäkringsbolag och höra om du kan få försäkringsersättning för vad du blivit utsatt för.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare