Jag har lånat ut 35 000 kronor till en vän, jag har bara själv noterat detta, jag har ingakvittor på skulden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du undrar om du har möjlighet att kräva att din vän återbetalar skulden, trots att det inte finns något kvitto. Om jag har uppfattat frågan fel rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga. Jag kommer att gå igenom vilken lag som är tillämplig om det finns ett skriftligt kvitto på skulden, och om man kan kräva pengarna tillbaka även om det inte finns ett skriftligt avtal. Därefter kommer jag att gå igenom hur man kan gå tillväga för att få pengarna tillbaka, och ge råd om vad du kan göra nu.

Vilken lag är tillämplig om det finns ett kvitto på skulden?

Om en person lånar ut pengar till en annan person och skriver ett kvitto på hur stort belopp skulden är på, och när den ska betalas, är detta ett skuldebrev. Skuldebrev regleras i Skuldebrevslagen (här).

Kan man få tillbaka pengarna trots att avtalet inte är skriftligt?

Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt, men kan dessvärre vara svårare att bevisa. Om det finns någon annan bevisning på att du har lånat ut pengar, exempelvis sms där din vän säger att han ska betala, kan det utgöra bevisning.

Hur ska man gå tillväga för att få pengarna tillbaka?

Om du vill få pengarna tillbaka rekommenderar jag först att du pratar med din vän. Om du redan har försökt detta rekommenderar jag att du ansöker om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden (se mer information på Kronofogdens hemsida, länk här). Det kostar 300 kronor att ansöka. Den kostnaden kan man begära ersättning för i sin ansökan. Kronofogden uppger att man i sin ansökan kan ta med kostnader för sitt eget eller sitt ombuds arbete, och att den kostnad som Kronofogden ersätter normalt är 380 kronor.

Efter att man har ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden kommer Kronofogden att ta kontakt med personen som den som ansökte vill ha betalt av. Då kan det hända att personen betalar, men det kan även hända att personen bestrider betalningsföreläggandet, alternativt att personen inte gör någonting. Om personen vägrar betala, alltså bestrider kravet, får den som vill ha betalt välja om hen vill driva ärendet vidare till domstol.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Kronofogden, och frågar dem om de rekommenderar att du ansöker om ett betalningsföreläggande, alternativt ansöker om ett betalningsföreläggande. Dock bör du tänka på att om en person är skyldig en pengar men det inte finns så mycket bevis kan det vara svårt att driva en process, och det är inte säkert att den som är skyldig en pengar har möjlighet att betala skulden. Även om man ansöker om betalningsföreläggande är det alltså inte givet att man får pengarna tillbaka.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare