Jag har lånat pengar åt någon annan, vad gäller om de inte betalar?

Hej!

Det är så att jag står på tre stora lån åt en god vän och hennes pojkvän. Detta för att rädda dem ur skiten med massa smålån och krediter. Jag känner en oro över att de i längden inte kommer kunna betala av på lånen och på så sätt sätta mig i skiten, trots att hon har lovat att det aldrig kommer hända. Kan jag med bankutdrag bevisa att det inte är jag som "äger" pengarna och få bort dem ur mitt namn och istället på individerna jag hjälpt? Det syns på kontot vilka två som jag fört eller Swishat över stora summor till. Kan detta i nödfall användas som bevis på att jag må stå på lånen, men har inte använt pengarna personligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I ditt fall finns det två avtalsförhållanden; ett mellan dig och långivaren, ett mellan dig och din vän med pojkvän. Det innebär att eftersom du står på lånet mot långivaren är du också betalningsskyldig – oavsett om du förbrukat pengarna eller som i ditt fall, lånat ut dem vidare till din vän och hennes pojkvän. När långivaren lånade ut pengar till dig hade den ingen vetskap om att du lånar ut pengarna vidare och därför är det du som är betalningsskyldig.

Tyvärr gör det ingen skillnad att du kan visa att du fört över pengarna till någon annan, du är oavsett skyldig att betala till den du lånat av. I vissa fall finns det möjlighet med ett gäldenärsbyte; dvs i ditt fall att flytta över lånet till din vän och hennes pojkvän. Däremot krävs det i sådana fall att långivaren går med på det, vilket de inte lär göra om paret saknar kreditvärdighet.

Skulle din vän och hennes pojkvän inte betala får du i slutändan stå för lånet mot långivaren. Det finns däremot ett avtal mellan dig och din vän med pojkvän (antingen att ni skrivit något eller muntligt avtalat) – då får du därefter vända dig mot dem och begära ut pengarna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare