Jag har köpt varor och har enskild firma. Gäller konsumentköplagen?

Vilken lag gäller om en firma "catering" köper in varor från en leverantör ? Är inte en enskild firma en fysisk person, borde inte lagen bli kköplagen då

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilken lagstiftning som blir tillämplig ifall en cateringfirma köper in varor från en leverantör. För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av konsumentköplagen (KKL).

När är konsumentköplagen tillämplig?

Konsumentköplagen är tillämplig när en konsument köper en eller flera varor av en näringsidkare (1:1 § KKL).

En konsument enligt konsumentköplagen är definierat som en fysisk person som handlar för ändamål som i huvudsak faller utanför näringsverksamhet. En näringsidkare är definierat som en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten (1:2 § KKL).

Hur blir det i ditt fall?

Konsumentköplagen är som ovan nämnt enbart tillämplig när en konsument köper en eller flera varor av en näringsidkare. Det som är avgörande är alltså syftet med köpet. Är syftet med köpet att varorna ska användas i samband med näringsverksamheten så är inte konsumentköplagen tillämplig.

I ditt fall tolkar jag det som att du i egenskap av näringsidkare har köpt varor som ska användas i samband med din näringsverksamhet. Det medför att konsumentköplagen inte är tillämplig och det istället i första hand är avtalet eller köplagen som reglerar relationen mellan er.

Ett förtydligande exempel:

Om man som innehavare av enskild firma köper en TV där syftet är att den ska användas i det egna hemmet. Syftet med köpet är alltså inte kommersiellt. Följaktligen har man köpt TVn i egenskap av konsument och konsumentköplagen är tillämplig.

Om man däremot köper TVn med syftet att den ska användas på kontoret så är man att anse som näringsidkare. Eftersom syftet med köpet är i samband med den egna näringsverksamheten. Konsumentköplagen är därför inte tillämplig.

Avslutande ord.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (länk) eller skicka in en till fråga på våran hemsida.

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare