FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/10/2020

Jag har inte fått vad jag betalt och köpt, vad kan jag göra?

Hej, jag har köpt en jacka av en tjej och vann budgivningen oså, jag swishade henne 1000kr och hon sa att hon skulle skicka jackan under morgondagen. Nu 1 månad senare så har hon fortfarande inte skickat jackan och svarar inte på mina sms. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köplagen

Det köp som ni kommit överens om är ett transportköp, alltså ett köp där säljaren anlitar en självständig transportör för att frakta varan till dig (ex. postnord, DHL). Om du och säljaren bor på samma ort, ansvarar säljaren för varan under transporten, men om ni inte bor på samma ort anses varan ha överlämnats till köparen när den överlämnas till transportören (7§ köplagen). Detta innebär att det är du som köpare som står risken för varan under transporten (13§ Köplagen), om ni inte uttryckligen har avtalat något annat er emellan. Säljaren har en skyldighet att anlita ett lämpligt transportföretag för den aktuella varan (8§ köplagen).

Att du som köpare bär risken för varan innebär att du är skyldig att betala den även om den har förstörts eller kommit bort under transporten, om detta inte beror på en händelse som ligger på säljaren (12§ köplagen). Detta innebär i regel tyvärr att du som köpare inte kan be om pengarna tillbaka från säljaren när varan har kommit bort under transporten, då det är köparen som ansvarar för varan under transporten.

Avtalsbrott / brott

Såklart får säljaren inte försöka bedra en köpare, och säga att man ska leverera en vara som man aldrig skickar. Detta utgör dels ett avtalsbrott civilrättsligt, men kan även beroende på omständigheterna kan det utgöra ett straffrättsligt brott, så som exempelvis bedrägeri. Den som försöker vilseleda annan till handling, som innebär vinning för sig själv och skada för den andra, kan dömas för bedrägeri till fängelse högst två år (9 kap. 1§ brottsbalken). Detta förutsätter dock att säljaren inte har skickat paketet och som syfte tänker lura dig.

Vad kan man göra?

Om säljaren inte verkar svara på dina kontaktförsök, är nästa steg att polisanmäla händelsen. Säljarens frånvaro antyder att allt inte står rätt till och ger dig god grund att anta att den har försökt lura dig. Du behöver inte veta vilket brott som har förövats, det är polisen som ska utreda det. Bra är om du har sparat eventuella konversationer ni haft, kontaktuppgifter, namn, annonsen på tradera eller liknande som kan underlätta arbetet för polisen. Om polisen skulle komma fram till att gärningen är brottslig, har du då möjlighet att begära ersättning för skador du fått på grund av säljarens beteende, främst att få tillbaka dina pengar.

Om det är så att säljaren har skickat varan, men att varan kommit bort under transporten är det som jag sa ovan huvudregeln att köparen får stå risken för att varor kommer bort under transport, privatpersoner emellan. Om du får tag på säljaren som kanske har ett försändelse ID eller liknande kan man spåra det på transportörens hemsida. Annars får man vända sig till transportören med anspråk på att få tillbaka sina pengar och de har tappat bort jackan.

Om brott inte kan bevisas kan du i sista hand stämma säljaren i civilrättsligt tvistemål vid den tingsrätt säljaren bor i, för avtalsbrott. Det är du som ska bevisa i dessa ärende att säljaren begått ett avtalsbrott, och då är det bra om du har sparat all konversation eller liknande ni haft. Även om polisen inte kan styrka brott kan deras förundersökning också användas som grund för din talan. Ribban för att styrka brott är högre än att styrka avtalsbrott. Men först och främst hade jag anmält det till polisen. Du kan läsa mer om anmäla brott på polisens hemsida.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor! Du är annars välkommen tillbaka till oss, och om du behöver hjälp med att formulera stämningsansökan eller vidare juridisk rådgivning kan du kontakta vår juristbyrå för vidare hjälp.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare