FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/07/2018

Jag har gjort en tjej gravid, finns det något jag kan göra?

Jag har en fråga om jag kan göra något när en tjej har lurat mig för att bli gravid? Hon har sagt att hon är skyddad och att hon inte skulle kunna tänka sig behålla barnet! Men sen hör hon av sig och säger att hon är gravid och tänker behålla det! Finns det något jag kan göra mer än att prata med henne mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som ger dig rätten över en annan människa och dennes kropp. Tvärtom är den grundläggande tanken enligt motiven till nuvarande abortlagen att en kvinna har en principiell rätt att själv välja om hon vill fullfölja en graviditet eller avbryta den.

Det finns ingenting att göra även om du är av uppfattningen att ni haft ett avtal hon brutit mot. Huvudregeln i svensk rätt är att avtal ska hållas, det finns däremot undantag som innebär att otillbörliga avtal inte är giltiga. Sådana avtal är de som strider mot lag eller goda seder. Som jämförelse kan hänvisas till ett rättsfall i vilket ett par hade avtalat om abort mot viss ersättning vilket sedan prövades i domstol. Domstolen ogillade i fallet talan därför att avtalet stred mot goda seder (RH 2004:41).

Mitt råd till dig är det du själv framför i din fråga; prata med tjejen. Det finns inte mer du kan göra.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare