Jag har fått tillbaka passet från Migrationsverket efter ansökan om medborgarskap - varför?

Hej!

Jag är en kille som bor med en svensk sambo nästan i 3 år.Förra veckan bestämde jag mig att skicka ansökan om svensk medborgarskap då har jag skickat den 1 månad före än hemvist tiden (3År). Med ansökan skickade jag också mitt pass.En vecka efter fick jag mitt pass och ett brev om säger så:

Migrationsverket har granskat ditt pass och därför skickar vi tillbaka handlingen till dig

.Skicka inte tillbaka ditt pass till Migrationsverket.

Vad menar de med det? Är det nån problem med min pass eller med mitt ärende eller nånting annat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett krav för att man ska kunna söka om medborgarskap är att man ska kunna styrka sin identitet (lagen om svenskt medborgarskap 11 §). Det gör man t. ex. genom att skicka in ett giltigt pass, så som du verkar ha gjort.

Migrationsverket måste ha passet i original för att kunna börja hantera ansökan. Migrationsverket skickar tillbaka passet när de tagit beslut i ärendet eller om man begär att få tillbaka passet under handläggningen för att man behöver det själv.

I ditt fall har du fått tillbaka passet men Migrationsverket verkar inte ha fattat något beslut. Om de hade bestämt sig för att avslå din ansökan eller krävde någon annan form av identifikation från dig borde detta ha angetts i brevet som du fått från dem i samband med att passet lämnades ut. Det är mer sannolikt i ditt fall att Migrationsverket har granskat ditt pass och inte har något att anmärka på i din ansökan i det hänseendet, utan granskar ansökan i övrigt och därför inte längre behöver ditt pass i original.

Om du är osäker på om din ansökan fortfarande handläggs och vill veta hur långt myndigheten har kommit i sin handläggning rekommenderar jag dig att kontakta Migrationsverket och fråga dem. Skulle det vara något problem med ditt pass så att du t. ex. behöver komplettera din ansökan på något sätt bör de kunna informera dig om det också.

Har du fler frågor om processen kan du hitta många vanliga frågor och svar på Migrationsverkets hemsida här.

Jag hoppas att detta har varit till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare