FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/07/2018

Jag har ett fodervärdsavtal. Kan hästägarens ex-sambo hämta ut hästen?

Hej,

Jag är fodervärd för en häst och jag har ett fodervärdsavtal med ägaren. Det var ägarens sambo som var med när avtalet upprättades och ägaren (mannen) hade skrivit på avtalet men var inte närvarande. Nu har de separerat och hon vill komma och hämta hästen men hon står inte som ägare till hästen dock har både hon och dåvarande sambon skrivit under foderavtalet. Kan jag lämna ut hästen till henne? Eller bör jag ha någon typ av skriftligt godkännande av ägaren att det är ok att hon hämtar den?

Hälsning Frida

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur avtalet mellan er ser ut

När det gäller fodervärdsavtal är det avtalsrätt man ska kolla på. Det första jag gör är att se på ert avtal.

Jag tolkar det som att du, mannen och kvinnan har ett fodervärdsavtal. Du förbinder dig att utfordra och ta hand om hästen, och de tillhandahåller hästen. Om du inte utfordrar eller sköter hästen, bryter du mot avtalet. Om de inte tillhandahåller hästen, bryter de mot avtalet. Kvinnan och mannen ska båda se till att de håller sin del av avtalet, och du ska se till att du håller din.

Kvinnan äger inte hästen. Det enda hon äger är rätten att se till att du håller din del av avtalet, samt skyldigheten att hålla sin del av avtalet. Mannen har här samma rättigheter och skyldigheter som kvinnan.

Informationsplikten i ett avtal

När det gäller avtal så finns det vissa förpliktelser avtalsparterna har gentemot varandra. En av dessa är informationsplikten. Om det händer något med hästen så ska du informera mannen och kvinnan om detta. De ska i sin tur informera dig om det sker något med deras förpliktelser gentemot dig.

Äganderätten till hästen

Det är mannen som äger hästen. Jag skulle därmed rekommendera att du endast lämnar ut hästen till honom. Äganderätten innebär att han har rätt att förfoga över hästen. Kvinnan äger inte hästen och har därmed ingen äganderätt. Hon har inte rätt att hämta ut hästen själv, om inte det är en rättighet som är tydligt uttryckt i ert avtal.

Då mannen har lämnat hästen i din vård bör du på grund av informationsplikten informera honom om det händer något med hästen, till exempel att någon vill hämta den. På grund av äganderätten bör du inte lämna ut hästen till kvinnan utan hans tillåtelse. Hans tillåtelse kan ske genom ett skriftligt avtal, men prata gärna med honom först!

Är mannens undertecknande giltigt?

Om mannen hade som avsikt att vara bunden av avtalet med dig, så är han bunden vid avtalet. Om han inte har protesterat mot avtalet så är han bunden, trots att han inte var med när du undertecknade.

Hilda JeppssonRådgivare