Jag har en störande granne, vad ska jag göra?

Har en granne som har stört mig i 6 år i bostaden Har anmält honom och för klagomål vi pratar om att natt och tidiga morgnar Han har fått varningar men trots det fortsätter han Han säger att jag stör honom men är ofast sängliggande så han har inget att klaga på Men tydligen får jag inte röra mig på dagen som att dammsuga För då skall han minsann ringa störningsskyddet Mår inte alls bra på detta Vad kan jag göra

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om jag uppfattar frågan rätt så stör din granne dig och andra grannar under nätter och tidiga morgnar, och samtidigt påstår grannen att du stör honom när du dammsuger under dagen. Jag kommer att gå igenom vad du kan göra om grannen fortsätter störa andra boende, samt ge råd om vad du kan göra nu. Jag uppfattar din fråga som att du bor i lägenhet, men det framgår inte om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt, så jag går inte in på eventuella skillnader.

Vad du kan göra om grannen stör andra boende under nätter och sena kvällar, samt säger att du inte får dammsuga under dagtid

Om grannen påstår att du och andra grannar inte får dammsuga eller liknande under dagtid rekommenderar jag att ni hänvisar till eventuella regler som finns i bostaden (i hyres- och bostadsrättshus brukar det finnas regler om att man inte får väsnas efter 22:00, samt inte före 7:00 eller liknande). Om grannen fortsätter att störa andra boende under sena kvällar och nätter har jag tyvärr inget annat råd än att ni bör fortsätta påtala det för hyresvärd/bostadsrättsförening samt störningsjour.

Om grannen skulle exempelvis vara hotfull eller ofreda dig bör du kontakta polisen. Ofredande regleras i Brottsbalken 4 kap 7 § (här). Ofredande innebär att man fysiskt antastar någon eller utsätter någon för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Exempel på ofredande kan vara att knuffa någon eller utsätta någon för telefonterror. Gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Rekvisitet "ägnad att" innebär att det är gärningar som typiskt sett kränker någon annans frid, alltså ageranden som typiskt sett gör att den som blir utsatt känner sig kränkt och blir störd.

Vad du kan göra nu

Om du behöver mer rådgivning kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare