Jag har blivit anklagad för brott, som jag inte begått, i en Facebook-grupp - vad kan jag göra?

Jag har blivit uthängd i en hemlig facebook grupp och anklagad för bland annat våldtäkter på barn och för att vara en hemsk person som undkommit straff. Det stämmer inte och jag har till och med fått sparken från ett tidigare jobb p.g.a dessa rykten. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som du har blivit utsatt för kan bedömas som förtal, vilket är ett brott (5 kap. 1 § brottsbalken, BrB). Förtal innebär att någon pekar ut en annan person som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Vidare gäller det även då någon lämnar uppgift som är ägnad att utsätta en annan person för andras missaktning. Du har enligt din fråga blivit utpekad som brottslig. Du har även blivit anklagad för att vara en hemsk person som inte har blivit straffad för de brottsliga gärningar som du påstås ha begått. Utifrån din beskrivning anser jag, som jag nämnde inledningsvis, att det handlar om just förtal och därför skulle jag rekommendera dig att göra en polisanmälan. Detta kan du göra antingen på www.polisen.se eller genom att ringa 114 14.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare