Jag blir hotad av mannen som är pappa till mitt ofödda barn, vad ska jag göra?

Hej..

Undrar. Känner mig orolig, stressad och rädd.

En man som jag blivit gravid med vill att jag gör abort. Jag förstår hans situation men kan ej göra abort, det känns för mig hemskt.

Nu är det så att han är arg för att jag inte vill höra abort och säger hemska saker. Tex att jag är en slampa, barnet är en horunge, han hatar mig, jag är äcklig, han hoppas jag får missfall med mera och nu sist "Glöm inte att jag vet var du bor, du ska få se".

Jag har själv inte sagt så mycket tillbaka förutom att detta är bådas ansvar att det blivit en graviditet och att han inte kan skylla på mig som han gör.

Min fråga är, borde jag söka hjälp hos polis?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter som en hemsk situation, och du ska verkligen inte behöva bli utsatt för detta. Det finns hjälp att få!

Du kan alltid vända dig till en kvinnojour som är specialiserad att hjälpa kvinnor som är utsatta för våld, hot, kränkningar eller övergrepp. De finns där om du vill prata om din situation, eller ha råd kring en eventuell polisanmälan. Vill du ha mer information om kvinnojourerna, kan du vända dig till Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige).

Av din fråga verkar det som att mannen kan ha gjort sig skyldig till olaga hot. Detta är ett brott som regleras i brottsbalken (BrB) 4 kap. 5 §. Olaga hot innebär att någon hotar någon annan med brottslig gärning, ofta rör det sig om hot om våld eller liknande. Hotet ska vara ägnat att framkalla allvarlig rädsla för din egen eller någon annans säkerhet vad gäller säkerhet till person, egendom, frihet eller frid.

Det krävs inte att hotet om brottslig gärning uttrycks konkret, t.ex. att man ska skada någon. Det räcker att personen på ett eller annat sätt antyder detta, för att det ska kunna räknas som olaga hot.

Av det du beskriver låter det som att mannen har uttryckt hot om att han ska skada dig, någon eller något du bryr dig om. Jag tänker då främst på att han sagt att han vet var du bor och att "du ska få se". Det är uppenbart att detta har väckt känslor av rädsla och obehag hos dig.

Jag tycker att du ska se mycket allvarligt på de saker som mannen har sagt till dig. Jag skulle därför råda dig att göra en polisanmälan där du beskriver vad du har blivit utsatt för och hur mannen har uttryckt sig. Som jag beskrev ovan kan du ta hjälp av en kvinnojour om du vill gå vidare med en polisanmälan, eller om du bara vill prata ut med någon om din situation och be om fler råd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare