Jag återfår inte mina pengar efter ett ångrat köp, vad kan jag göra?

Hej,

Jag köpte en kappa via tradera från Sellpy. Men skickade tillbaka den i samma skick eftersom den inte passade. Det har nu gått 63 dagar och jag har ännu inte fått tillbaka mina pengar. Jag har vid ett flertal tillfällen haft mailkontakt med Sellpy varpå de säger att de ligger efter med returer, vilket jag var ok med. Men väntade ytterligare ett par veckor och nästa brev jag skickade (totalt 63 dagar efter att de fått min retur) säger de via Mail att jag kommer få mina pengar inom 10 dagar vilket jag inte fått. Vad har jag rätt till och vad kan jag göra? Enligt distansköplagen är det väl 30 dagar som gäller, vad händer om den inte följs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du söker svar på vad du har rätt till, vad du kan göra för att din rätt ska hörsammas samt vad som händer om säljaren fortfarande inte respekterar din rätt.

Vad du har rätt till

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DistKL) har du rätt att återfå köpeskillingen inom 30 dagar från det att du utövar ångerrätten (3 kap. 10 § DistKL). Detta innebär att du har en så kallad penningfordran på Sellpy.

Eftersom betalningstiden har försuttits har du även rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen (RänteL) från den dag som inföll 30 dagar efter ditt utnyttjande av ångerrätten (4 och 6 § RänteL). Dröjsmålsräntan är för närvarande på 7.5 %, vilket beräknas för år utifrån rådande referensränta adderad med 8 procentenheter. Referensräntan är reporäntan som beslutas av Riksbanken och ligger för närvarande på -0.5 %.

Vad du kan göra för att din rätt ska hörsammas

Dels kan du rikta betalningskrav direkt till Sellpy, vilket dock visats vara mindre framgångsrikt. Istället bör du således ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten enligt 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH). Ansökan görs som huvudregel skriftligen och följande ska anges (9-11 § LBH):

* yrkande med grunder för det (att Sellpy ska förpliktas att betala och varför)

* fordringens belopp (betald summa)

* förfallodag (i detta fall 30 dagar från utövandet av ångerrätten)

* begärd ränta (dröjsmålsränta och annan ränta om det är avtalat)

Tar kronofogdemyndigheten upp ärendet föreläggs svaranden (Sellpy) att yttra sig, vilket sker såvida din ansökan inte är så bristfällig att den inte kan läggas till grund för handläggning av målet (25 och 20 § LBH). Sannolikt betalar Sellpy vid detta lag men om de bestrider ansökningen går målet vidare till tingsrätten (33 § LBH). Förutsatt att du har bevisning för din sak är det högst troligt att tingsrätten dömer till din fördel och förpliktar Sellpy att återbetala erlagd summa.

Vad som händer om säljaren fortfarande inte respekterar din rätt

Återbetalar inte Sellpy trots domstolens dom är det möjligt för dig att ansöka om utmätning hos kronofogdemyndigheten. Utmätning innebär förenklat att kronofogden tar av den skuldsattes egendom för att betala viss skuld, med eller (oftast) utan den skuldsattes vilja. Utmätning behandlas i utsökningsbalken (UB) och du kan ansöka till kronofogdemyndigheten såväl muntligt som skriftligt (2 kap. 1 § UB). Vid ansökan ska följande anges (2 kap. 2 §):

* åtgärd som yrkas på (i ditt fall betalningsutmätning)

* exekutionstitel som yrkandet grundas i, i detta fall domstolens dom i ärendet (3 kap. 1 § UB), Denna handling ska ges in skriftligen till kronofogdemyndigheten. Utslag i mål om betalningsföreläggande bör dock redan finnas hos Kronofogdemyndigheten (2 § fjärde stycket UB).

Ytterligare om utmätning regleras specifikt i 4 kap. UB. Regleringen är relativt omfattande och kommer inte redogöras för här, utan blir istället mer aktuellt i det fall din tvist når detta stadium.

Sammanfattning

Utifrån den information du gett har du har rätt till återbetalning samt dröjsmålsränta. I första hand kan detta lösas mellan dig och Sellpy, men om det inte går får du vända dig till kronofogdemyndigheten med en begäran om betalningsföreläggande. Om Sellpy fortfarande motsätter sig återbetalning går tvisten vidare till domstol vartefter Sellpy sannolikt betalar. Om återbetalning fortfarande inte sker kan du återigen vända dig till kronofogdemyndigheten med en ansökan om utmätning. Vid utmätning tillser kronofogdemyndigheten att återbetalning sker oavsett Sellpys vilja.

Vid behov av ytterligare vägledning i ditt konkreta fall rekommenderar jag att du bokar tid med vår juristbyrå.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Joar LindénRådgivare