Jag är missnöjd med en dyr säng jag köpte - vem ska jag vända mig till?

Hej!

Jag köpte en helt ny säng för ca 9 mån men för ett par mån sedan så kändes det som att resårmadrassen är trasig. Jag får inte stöd för ryggen och dessutom så fick jag ryggmärg (har ryggskott/Lumbago som diagnos som var anledningen till att köpa dyr säng kostade ca 20000).

Vad kan jag göra åt det? Till vem ska jag vända mig?

Tack på förhand för konsultation!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du uppger att sängen var ny utgår jag ifrån att du köpte den från ett företag. Konsumentköplagen blir därmed tillämplig.

Det första du ska göra är att reklamera sängen, gärna via mejl. Reklamation innebär att du vänder dig till dem du köpte sängen av och berättar att du inte är nöjd med köpet, och av vilken anledning. En reklamation måste ske inom "rimlig" tid från det att du upptäckt felet, så desto snabbare du reklamerar, desto bättre (23 § konsumentköplagen).

Fel på varan är rent definitionsmässigt om den avviker från vad som framgår av avtalet, och står det inte något speciellt i avtalet så gäller det att den ska kunna användas till samma ändamål som liknande varor i allmänhet (16 § konsumentköplagen). Att resåmadrassen är trasig är något som därmed är att betrakta som ett fel på varan, och du har då i följande fall rätt till en reparation eller en ny vara (26 § konsumentköplagen).

Skulle företaget inte vara samarbetsvilliga ska du hota med att vända dig till ARN eller media. Fungerar inte det, ska du vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) med ärendet. Även om ARN:s beslut inte är bindande, brukar de flesta företag följa dessa ändå.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare