Jag angav fel adress vid köp av vara på internet och har betalat men ordern makulerades, vad kan jag göra!

Hej! Jag beställde två produkter på en hemsida men råkade ange min gamla adress som leveransadress vilket gjorde att ordern makulerades. Har jag rätt att begära att de skickar produkterna till min rätta adress eller är det jag som gjort bort mig? Betalningen gjordes direkt vid beställning.

Tack på förhand

Hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentköplagen och dess tvingande verkan

I de fall du som konsument köper varor av ett företag blir konsumentköplagen (KkL) tillämplig på köpet. Denna lag är tvingande (3 § KkL), vilket innebär att det inte är möjligt att avtala om villkor som är mindre fördelaktiga för konsumenten än de som framgår av lagen.

Risken för varan

Risken för varan övergår till köparen i samband med avlämnandet (8 § KkL). Varan anses vara avlämnad när den "kommit i köparens besittning" (6 § KkL). Detta innebär att köparen ska ha tagit hand om varan.

Sammanfattningsvis kan det anföras, att ni ingått avtal om att köp av vara. Risken har inte övergått på dig, varan har inte ens levererats annanstans. Dessutom har du betalat för varan, men ordern har inte genomförts. Du har rätt att få pengarna åter, alternativt att företaget skickar varan till dig.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare