Istadarätt efter far pga. avliden farbror

Min faster och farbror har båda avlidit. Min faster dog 2014 och min farbror ärvde henne. Nu har min farbror avlidit och bouppteckning gjorts. De har inga barn. Min farbror har 3 efterlämnade syskon och min faster har 1 efterlämnad bror som är död. Vi är 4 barn efter vår far. Det är alltså 3 dödsbodelägare på min farbrors sida och 1 dödsbodelägare på min fasters sida (4 barn). Hur delas arvsskiftet? Blir det i två delar, där den ena delen ärvs av min farbrors syskon och den andra delen ärvs av min far (4 barn) Tacksam för svar.

Min farbrors syster säger att arvet ska delas i 4 delar, 3 till min farbrors syskon och 1 till min avlidne far.

Tacksam för svar

Hälsningar

Mona Forsell

Lawline svarar

Hej, tack att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag har uppfattat frågan så har din farbror 3 syskon samt din faster som har avlidit. I det här fallet verkar det som att din farbrors föräldrar har avlidit, vilket innebär att syskonen har rätt att ärva efter din farbror enligt 2 kap 2 § Ärvdabalken. Där framgår det även att varje gren tar lika lott, vilket alltså innebär att arvet ska delas på de fyra syskonen. Det innebär att din farbrors syster har rätt, arvet ska delas i 4 delar, varje syskon får en del. Den delen som egentligen skulle tillfalla din far, tillfaller dig och dina syskon på grund av istadarätten som framgår i 2 kap 1 § Ärvdabalken. Istadarätten innebär att ni får träda i er fars ställe och ärva efter er farbror. Det måste även beaktas att det föreligger en rätt till etterarv efter din fasters bortgång, vilket tillfaller dig och dina tre syskon.

Jag hoppas du fick ett svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp så kan du boka tid med en specialiserad jurist som Lawline samarbetar med. Det kan du antingen göra genom att klicka på knappen till höger eller boka tid på http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare