Inventering av bankfack

Jag gör en bouppteckning där det finns ett bankfack. Vi är 3 barn till den avlidne och inga andra intressenter finns. Skall saker i bankfacket värderas och antecknas i bouppteckningen ? Isåfall, hur gör man då ?, kan man ta med sig sakerna från banken till en värderingsman ?

Lawline svarar

Hej,

Du får kontakta banken där du har bankfacket och säga att du skall göra en bankfacksinventering. Därefter tar du med de andra delägarna till arvet till banken och går igenom det här med banktjänstemän som antecknar vad som finns i bankfacket, alternativt har du med fullmakt från de andra dödsbodelägarna. Troligtvis får du inte ta med sakerna från bankfacket innan bouppteckningen är helt klar. Det viktiga är att innehållet i bankfacket tas med i bouppteckningen.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare