FrågaFAMILJERÄTTAdoption18/12/2018

Internationell adoption av brorsdotter

Hej, jag bor här i Sverige med min sambo (jag har sambo Uppehållstillstånd för 2 år till 2020). Min brors familj har haft problem i mitt hemland och jag vill adoptera min brors dotter där. Hon är nu 10 år gammal.

1. Måste jag skicka ansökan och få godkännande från MFOF-adoption innan jag gör adoption i mitt hemland? (http://www.mfof.se/sv/internationella-adoptioner/att-adoptera/medgivande/ Om jag har fått beslutet från mitt hemland att få adoptera min bros dotter, hur kan jag ta henne hit? Hur länge bruka det ta för att hon får komma hit?

2. Om du måste vänta på MFOF, vet ni hur lång tid tar det?

3. Det står att min sambo ska vara med till ansökan. Måste min sambo vara med till adoptions ansökan. Jag har en son (9år) och mitt jobb, kan jag adoptera själv ett barn till? Det gäller till boende till barnet, kan jag köpa min egen lägenhet när jag har sambo uppehållstillstånd).

4. Finns någonting speciellt som krävs (t.ex: min lön, boende,... för att jag kan adoptera min brors dotter?

5. Har ni kundtjänst att följa och hjälpa till processen?

Cindy

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag har fetmarkerat dina frågor och lagt mina svar under.

1. Måste jag skicka ansökan och få godkännande från MFOF-adoption innan jag gör adoption i mitt hemland? (http://www.mfof.se/sv/internationella-adoptioner/att-adoptera/medgivande/ Om jag har fått beslutet från mitt hemland att få adoptera min bros dotter, hur kan jag ta henne hit? Hur länge bruka det ta för att hon får komma hit?

Det finns regler om internationell adoptionsförmedling i lag om internationell adoptionsförmedling. I 4 § anges att:

"Den eller de som vill adoptera ett barn från utlandet ska anlita en sammanslutning som avses i 3 §. Detta gäller dock inte enstaka fall av adoption som avser släktingbarn eller där det annars finns särskilda skäl att adoptera utan förmedling av en auktoriserad sammanslutning. Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd ska i sådana fall innan barnet lämnar landet pröva om förfarandet är godtagbart."

Det innebär att du inte behöver använda dig av en auktoriserad adopitionssammanslutning. Vid sådan adoption ska den dock godkännas av Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFOF). Det ska göras innan barnet lämnar sitt hemland. Innan godkännande av MFOF ska en föräldrautbildning och medgivandeutredning genomgås hos kommunen. Efter att socialnämnden fattat ett medgivandebeslut ska du ansöka om enskild adoption hos MFOF.

PÅ MFOF:s hemsida anges att enskild adoption får genomföras om:

Det finns särskilda skäl. Sådana skäl är till exempel att man själv har ursprung i landet eller att man är släkt med barnet. Förmedlingssättet är tillförlitligt och det till exempel inte innebär barnhandel.

Jag kan tyvärr inte lämna några uppgifter om hur lång tid en enskild adoption tar. Det är dessutom inte MFOF som beslutar om och hanterar själva adoptionen. Därför är det till exempel bra att ta kontakt med Migrationsverket för att få information om inresa i Sverige.

2. Om du måste vänta på MFOF, vet ni hur lång tid tar det?

Jag vet tyvärr inte hur lång tid MFOF tar på sig för att godkänna en enskild adoption.

3. Det står att min sambo ska vara med till ansökan. Måste min sambo vara med till adoptions ansökan. Jag har en son (9år) och mitt jobb, kan jag adoptera själv ett barn till? Det gäller till boende till barnet, kan jag köpa min egen lägenhet när jag har sambo uppehållstillstånd).

På MFOF:s hemsida anges att "Även om man är två som adopterar gemensamt så räcker det med att den ena har särskilda skäl". Av det kan man utläsa att det finns möjlighet att genomföra en enskild adoption på egen hand. Om man är sambo, vilket du är, behöver adoptionen dock ske gemensamt (4 kap 6 § föräldrabalken, nedan FB).

4. Finns någonting speciellt som krävs (t.ex: min lön, boende,... för att jag kan adoptera min brors dotter?

I 4 kap 2 § FB anges att:

"Ett barn får adopteras endast om det med beaktande av samtliga omständigheter är lämpligt.

Vid bedömningen av om en adoption är lämplig ska barnets behov av adoption och sökandens lämplighet att adoptera särskilt beaktas"

Det innebär att både din och barnets situation kommer att bedömas. Vid bedömningen kommer även barnets biologiska föräldrars möjlighet och vilja att ta hand om barnet att utvärderas. Det krävs även att den som adopterar är över 18 år, enligt 4 kap 5 § FB.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Om du önskar ytterligare rådgivning är du välkommen att kontakta mig på info@lawline.se.

Felicia JohanssonRådgivare