FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/10/2020

Inte betala mer än 15 % över uppskattat pris?

Kort fråga. När jag som privatperson anlitar en hantverkare och han uppskattar ett pris så kan han inte gå över 15% mer. Finns det något motsvarande om jag som företag/brf anlitar hantverkare?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver finns det en regel som säger att en privatperson inte behöver betala mer än maximalt 15 % procent över en ungefärlig prisuppgift som en hantverkare har lämnat (36 § andra stycket konsumenttjänstlagen).

Det finns ingen exakt motsvarande regel som gäller i någon annan situation än mellan just en privatperson och en näringsidkare. I alla andra situationer finns det faktiskt inte ens en tillämplig lag som reglerar vad som gäller.

Om du ändå skulle vilja att samma regel gäller för dig när du som företag eller brf anlitar en hantverkare är det däremot fullt möjligt för dig att avtala om det. Om du skriver in att en sådan regel ska gälla i ett avtal mellan dig och en hantverkare gäller den regeln mellan er.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare