Inställd fotbollsmatch p.g.a. Covid-19

Hej,

Vi har köpt fotbollsbiljetter till premier league som skulle ha spelats under påskhelgen. Pga av Corona så är matchen uppskjuten. PL har inte tagit beslut om att ställa in säsongen än. Vi har köpt biljetterna av Sweticket.

Vi har bett dom att återbetala pengarna för biljetterna men dom hänvisar bara till distansavtalslagen och att matchbiljetten kommer att vara giltig på det datum då matchen kommer att spelas. Är det verkligen så att man kan skjuta på idrottsevenemanget hur länge som helst? Någon dag absolut men veckor,månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Det har dessvärre inte prövats hur långt hävningsrätten sträcker sig med koppling till coronapandemin, det man kan säga är att man alltid har rätt till återbetalning om evenemanget ställs in men som du säger har evenemanget istället flyttats fram till ett obestämt datum. Det man får stödja sig på är antingen avtalsvillkoren mellan dig och säljaren eller de regler som finns i konsumentköplagen (1990:932), KKöpL.

Hävningsrätt enligt era avtalsvillkor

I era avtalsvillkor ska det framgå vem ni ska vända er till för att klaga. Det kan vara så att just sweticket inte tar ansvar för att matchen ställdes in men att en annan part gör det. Därför kan det vara ett bra första steg att dubbelkolla era avtal för att se om ni har vänt er till fel part.

Hävningsrätt enligt konsumentköplagen

När säljaren är i dröjsmål med sin prestation föreligger det en möjlighet att häva köpet enligt 10 § KKöpL. Förutsättningen för att få häva köpet som är aktuellt för er nu är att säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för er (13 § KKöpL). Det är som sagt inte rättsligt prövat hur det här ställer sig i förhållande till coronapandemin, min rekommendation är att ni vänder er till allmänna reklamationsnämnden med erat klagomål på https://www.arn.se/konsument. Det finns liknande fall där fotbollsmatcher ställts in och allmänna reklamationsnämnden hjälpt kunderna att få tillbaka sina pengar.

Med vänliga hälsningar,

Sohail NiknejadRådgivare